- Motivasi - "Cara terbaik untuk menghargai kejadian yang hadir menerpa, hanya dengan menikmatinya tanpa memiliki penilaian negatif" .. Pujangga Giras - Cak Dion's Lapendoz - Pertapa Linglung

<< Hargai karya orang lain, "NO - PLAGIAT" >>

Rabu, 01 Februari 2017

GENERASI JANCOKERS

Saat rangkaian pendapat tersuguhkan !!
Tidak sedikit, kilah di terjang jawaban
Tiada sepi, ulasan di hantam hujatan
Pemikiran dakal, selalu iringi cercaan

Kata terucap terlaburi sejuta alasan
Biasalah, terkekang ego kebenaran
Kunolah, terobsesi pada kemunafikan
Piciklah, terjajah oleh mental tiruan

Inilah aku, dengan wujud pribadiku
Kekuranganku tetap jadi milikku
Kebobrokanku menjadi tanggung jawabku
Kekasaranku hak paten dari watakku

Tiada kebohongan dalam mengungkap
Tiada kepura-puraan ketika bersikap
Tiada tambahan plus ketika menatap
Tiada kelicikan tindak, ketika menetap

Terucap merah bila itu memang merah
Kuwujudkan marah bila benar marah
Kukatakan hitam bila itu memang hitam
Tak pernah kukatakan kalau itu buram

Aku bukanlah pengecut rendah
Berani di belakang, di depan ramah
Aku bukanlah wujud satria banci
Di depan iya, di belakang benci

Aku bangga jadi generasi jancuk
Tindak lakuku, jauh dari segala bujuk
Apa yang tercermin, selalu menunduk
Tiada berkenan, pasti akan aku ciduk

Bermandikan kata
Berselimutkan makna
Beralaskan rasa

Tidak ada komentar:

Posting Komentar